تیم فوتبال پرسپولیس برای 4 امین بار متوالی قهرمان لیگ برتر ایران شد.مطابق معمول  در ابتدای این نوع قهرمانی که با رکورد شکنی نیز همراه باشد،برخی شروع به طرح ایرادهای بی وجه و  نادرست می کنند. چند وقت پیش یکی از بازیکنان قدیمی همین تیم پرسپولیس، تحلیل کرده بودند که دلیل قهرمانی تیم پرسپولیس برای چهارمین بار  ان است که تیمهای دیگر ضعیف بوده و امکان  رقابت را نداشته اند؟! بعد از پیروزی این تیم بر تیم بسیار خوب نفت مسجد سلیمان و تثبیت قهرمانی پرسپولیس، برخی رسانه های آن ور آبی هم همین تحلیل را تکرار کرده و مدعی شدند،که تیمهای لیگ برتری امسال  دارای ضعفهای عمده بوده و در چنین فضایی پرسپولیس به مقام قهرمانی رسید.

اما بیاییم و به صورت دقیق به این موضوع نگاهی بیاندازیم.تیم پرسپولیس برای چهارمین بار قهرمان لیگ شد. این اتفاق برای اولین بار در ایران افتاده است . پس این یک رکورد. تیم در 4 هفته مانده به پایان رقابتها  قهرمان شد،یعنی سریعترین قهرمانی تاکنون.تیم در شهری و در مقابل نفت مسجد سلیمان پیروز شد که تا بحال در برابرش پیروزی نداشت و ضمنا این تیم در همین فصل اصلا در زمینش شکست نخورده بود. نفت مسجد سلیمان حتی در بازی در تهران با پرسپولیس مساوی کرده بود.

تیم پرسپولیس سه سال متوالی با برانکو قهرمان شده بود. اما او امسال دیگر مربی تیم نبود. کالدرون اول فصل به مربیگری پرسپولیس برگزیده شد.در تیمهایی که سازماندهی مناسب وجود نداشته باشد ،تیم دچار افت می شود.مثل استقلال که وقتی استرا ماچونی رفت ،این تیم از کورس رقابت خارج شد. یا تیم ذوب آهن که با تعویض مربی برای بقا در لیگ برتر می جنگد. مشکل زا تر آنکه کالدرون هم رفت و یحیی گل محمدی  مربی تیم شد و این یعنی شوک دوم. تغییرات مدیریتی تیم هم که مزید بر علت بود. بنا براین همه چیز آماده بود که پرسپویس روند منفی پیش بگیرد.حتی در مورد دستمزدها هم حرف و حدیث بسیار است ،این موضوع هم می توانست به ضعف تیم منجر گردد. اما این اتفاق نیفتاد و روند صعودی تیم  حفظ شد. این موضوع دلایلی داشت که به آن خواهیم پرداخت.

image 184 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

 اما قبل از آن، توضیح در باره  بهانه ای که گرفته شد ،لازم است. آیا  واقعا ضعف تیمهای حاضر در لیگ باعث قهرمانی پرسپولیس شد؟ آیا تیم سپاهان با مربیگری قلعه نوعی ضعیف است؟تیم فولاد با مربی گری نکونام نیز ضعیفتر از پارسال است. تیم تراکتور سازی با بازیکنان برجسته اش را می توان ضعیف نامید. تیم صنعت نفت با آن روند رو به رشدش را باید ضعیف شده انگاشت؟تیم نساجی با بازی اخیرش در تهران جلوی تیم استقلال را از تیمهای ضعیف می شناسیم؟ الان 5 تیم با فاصله 2 و 3 امتیاز د ر کورس رقابت برای دومی هستند. اینها تیمهای ضعیفی هستند؟هرکدام از تیمهای لیگ دارای ویژگی های هستند که بیانگر توانمندی های آنان است. تیمی مثل پیکان که در منطقه خطر سقوط قرار گرفته دارای بهترین گلزن لیگ است.نفت مسجد سلیمان از تیمهای با کمترین میزان باخت است.بنا بر این طرح ضعف تیمهای لیگ و توهین به همه تیمها ؟! به بهانه تضعیف قهرمانی پرسپولیس با 20 پیروزی وفاصله 17 امتیازی یک عمل غیر منطقی است.

اما چطور پرسپولیس قهرمان شد؟نکته اول تاکید بر این موضوع است که تیم پرسپولیس مدرن یازی میکند. و یا همواره در هریک از باری هایش  می خواهد مدرن بازی کند. این رویه تحت تاثیر مربی گری برانکو و در طی 4 سال مربیگری او و نیز تداوم همان روش از سوی مربی های بعدی ،در پرسپولیس نهادینه شده است. از ویژگی های مدرن بازی کردن آن است که تیم بر اساس فرامین مربی برای هرکدام از لحظات بازی طرح وبرنامه دارد و خود را ملزم به اجرای آن می داند. بازیکنان به جای ابتکار شخصی سعی میکنند که آنچه در تمرین آموخته اند و مربی از آنها خواسته را انجام بدهند. یک مثال می تواند این بحث را روشن تر کند. در بازی با نفت مسجد سلیمان،  تیم پرسپولیس 2 بر 1 از تیم نفت جلو بود توپ روی دروازه پرسپولیس فرستاده شدو در جناح راست خط 18 قدم توپ  بر روی زمین خورد و سپس از روی زمین هم بلند شد. حرکات قدیمی  وسنتی بدین صورت است که محکم زیر توپ بکوبیم . آن را برگردانیم . اما دفاع پرسپولیس فوتبال مدرن را اجرا کرد. در همان دقایق پر فشار و پر استرس ،توپ را استپ کرد. بعد به بازیکن همدسته پاس داد. بازیکن دیگر هم اضافه شد یک مثلث تشکیل داده و با پاسکاری روی زمین تیم را از فشار رها کردند.پرسپولیس برای گل زدن با طرح و نقشه اقدام میکرد و این نیز بخش دیگری از فوتبال مدرن است. هرلحظه که لازم بود در هر منطقه از زمین فوتبال ،تیم پرسپولیس قادر به کنترل بازی و توپ بود. از این نمونه ها بسیار زیاد است. گل محمدی که بازیکن تحصیلکرده و آشنا به زبان انگلیسی است به راحتی فوتبال مدرن را درک کرده و آن را در پرسپولیس اجرا کرد.موارد دیگر نیز بدیهی است ،مثلا آمادگی بدنی مناسب بازیکنان و نحوه آماده سازی اشان از این بدیهیات است . در آخرین بازی هم در گرمای 50 درجه و رطوبت 80 درصد مشاهده شد ،بازیکنان تا دقیقه 90 می دویدند و تیم مقابل را پرس می کردند. در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی هم باید اشاره کرد که پرسپولیس در بهترین وضعیت قرار داشت.در حالی که بسیاری از تیمها در این خصوص هم بسیار ضعیف عمل کردند.

نکته بعد حضور کریم باقری در تیم پرسپولیس است .بدون مناقشه کریم باقری میتوانسته نقش زیدان در رئال  مادرید  را در پرسپولیس داشته باشد. باقری تمامی مدارج یک بازیکن را از قهرمانی در باشگاهها ،حضور در تیم ملی فوتبال ،حضور در لیگهای معتبر (حتی به عنوان اولین ایرانی در لیگ برتر انگلیس بازی کرد)انگلیس و آلمان طی کرده است .حرف چنین مربی ای قطعا مورد پذیرش بازیکنان خواهد بود.باقری حتی در دوران برانکو نیز یک وزنه بود.بنا براین در حوزه مدیریت تیمی (و نه مدیریت باشگاهی )هم پرسپولیس دقیق عمل کرده است. این مدیریت به صورتی بوده که با تغییر مربی ها و سرپرستان و مدیر عاملان ،بازیکنان با انگیزه ای بالا به دنبال  قهرمانی بودند. در اینجا شاید شکل خوبی نداشته باشد که بصورت جزیی  بخواهیم اشاره کنیم که در موارد مشابه در باشگاههای دیگر چه آشفتگی و مشکلاتی بوجود آمد. اما همینقدر می توان اشاره کرد که در باشگاههای دیگر با تغییر مربی وسرپرست، تیمها دچار افت کمی و کیفی فراوانی شدند.این موضوع بیانگر برتری پرسپولیس در غلبه بر بحرانهاست.

با این ترتیب باید قهرمانی پرسپولیس را به این تیم وکادر فنی با دانش و ایرانی اشان و بازیکنانش تبریک گفت.زیرا علاوه بر قهرمانی و نیز شکستن رکوردها رویه ای که در این تیم پیش گرفته شد را نیز می توان به عنوان یک الگوی موفق معرفی کرد.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *