اولین خط اتوبوس رانی یکسره (یا کمربندی ) بطور آزمایشی از  هشتم آذر  سال 1348 در تهران شروع بکار کرد.مسیر این خط بین میدان جشمتیه  و میدان خزانه قلعه مرغی تعیین شده بود.

این خط چهار خط موجود اتوبوسرانی  را در این مسیر در برگرفته بود.کلیه فواصل بین خطوط و پیاده روی مسافران و معطلی آنها را در ایستگاهها و مشکلات عبور مسافران در عرض و طول معبر جهت رسیدن از یک ایستگاه به ایستگاه دیگر تا حدی از بین برده شده بود.

مبداء این خط میدان حشمتیه(میدان سپاه کنونی)  و اتوبوسها مسافران را از این میدان تا چهارراه پل جوبی  و از این محل تا اول خیام و سپس تا میدان مهام (میدان اعدام قبلی و میدان محمدیه کنونی)  و از آنجا به خزانه میبرد.

از حشمتیه تا جهارراه پل چوبی یک کورس (عبارت امروزی یک ایستگاه)و تا اول خیام  دو کورس و از مبدا تا میدان قزوین سه کورس  و از حشمتیه تا میدان خزانه قلعه مرغی چهار کورس  محسوب و در هر فاصله از مسافر یک بلیت دریافت می شد.

image 87 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این خط بطور آزمایشی  از ششم آذر 1348  شروع بکار کرده  بود. در روز اول چهار اتوبوس داشت و در روزدوم  براثر استفاده زیاد مسافران، تعداد اتوبوسهای آن به 40 دستگاه  رسید و هشت ریال(هر ایستگاه 2 ریال) از مسافران آن دریافت میشد.

طول این خط بالغ بر 16 کیلومتر بود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *