ممکن است فکر کنید که یک اختراع به مانند  دوچرخه، گذشته ای روشن وبدون ابهام داشته باشد. اما همانطور که معلوم است ، این اختراع بسیار پرطرفدار دارای تاریخی مملو از جنجال و اطلاعات نادرست است.

در حالی که داستانهایی درباره اینکه چه کسی دوچرخه را اختراع کرده وجود دارد که  اغلب با یکدیگر متناقض هستند ،اما در مورد یک چیز تردیدی  وجود ندارد ، اولین دوچرخه چیزی شبیه به نمونه هایی نیست که امروز می بینید مردم با آن در خیابان رفت و آمد می کنند.

اولین نمونه های شناخته شده  ازیک وسیله نقلیه که  با نیروی انسانی  حرکت میکرد،مدتها قبل از تبدیل شدن دوچرخه به یک وسیله نقلیه عملی  برای حمل و نقل ، ساخته شد.

براساس گزارش سازمان بین المللی دوچرخه (IBF) ، در سال 1418 ، یک مهندس ایتالیایی ، جی یو وانی فونتانا ، وسیله ای با نیروی انسانی متشکل از چهار چرخ و یک حلقه طناب متصل به چرخ دنده ها ساخت.

image 56 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در سال 1813 ، حدود 400 سال پس از وسیله ساخته شده توسط  Fontana ، یک فرد اشرافی و مخترع آلمانی به نام کارل فون دریس کار خود را روی نسخه شخصی ، یک وسیله نقلیه چهار چرخ ، با نیروی انسانی شروع کرد.

سپس در سال 1817 ، دریس تولید اولین وسیله نقلیه دو چرخ را آغاز کرد که با نام های زیادی در سرتاسر اروپا شناخته می شد ، از جمله درزین ، اسب چرخ دنده دار و اسب سرگرمی.

آتشفشان و ساخت دوچرخه

دریس دستگاه خود را در پاسخ به یک مشکل بسیار جدی یعنی کمبود اسب واقعی ، ساخت. در سال 1815 ، کوه تامبورا ، در اندونزی ، فوران کرد و ابر خاکستر در سراسر جهان پراکنده شد و دمای جهانی کاهش یافت. به گفته مجله اسمیتسونیان ، محصولات زراعی نابود شده  و حیوانات از جمله اسب ها در اثر گرسنگی درگذشتند.

اسب های سرگرمی درایس نمونه ای  دور از ماشینهای متکی بر سرعت آیرودینامیکی  و دوچرخه های  امروزی هستند . وزن آن وسیله  50 پوند(23 کیلوگرم)  بود.

این اجداد دوچرخه دارای دو چرخ چوبی بود که به یک قاب چوبی وصل شده بودند. سواران روی یک زین چرمی با روکش چرمی که به قاب میخکوب شده بود می نشستند و وسیله نقلیه را با مجموعه ای محکم از دسته های چوبی راهنمایی می کردند. هیچ دنده ای و پدالی وجود نداشت ، زیرا دوچرخه سواران دستگاه را با پاهای خود به جلو هل می دادند.

image 58 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

دریس اختراع خود را به فرانسه و انگلیس برد و در آنجا محبوبیت یافت. اسب های سرگرمی قبل از ممنوع شدن  حرکتشان در پیاده روها به عنوان خطر برای عابران پیاده ،چندین سال با موفقیت مورد استفاده قرار داشتند.

با توجه به مستندات موجود در  موزه ملی تاریخ آمریکا (NMAH) ، این مدل از  دوچرخه  تا دهه 1820 مورد بهره برداری قرار داشت ، از آن پس استفاده از این وسیله  نقلیه به ندرت انجام گرفته است .

 اما سوال مهم  این است  که چه کسی این خودرو  را با استفاده از پدال و سیستم دنده انقلابی خود ، اختراع کرده است ، این موضوع  کمی مبهم است. یک آلمانی به نام کارل کچ ادعا کرده که او اولین کسی بود که پدال ها را در سال 1862 به دوچرخه  وصل کرد.

اما اولین حق اختراع چنین دستگاهی نه به Kech بلکه به پیر Lallement ، یک سازنده کالسکه فرانسوی تعلق گرفت .این موضوع  براساس مدارک موجود در موسسه  ثبت اختراع ایالات متحده برای  یک وسیله نقلیه دو چرخ با پدال در سال1866   مستند شده است.

image 59 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

مخترعین بعدی در سالهای بعد هر یک در زمینه تکمیل فرایند تولید دوچرخه مثل تبدیل جنس طوقه ها از چوب به فلز ،شکل چرخ دنده ها و… انجام دادند، تا بالاخره امکان تولید و بهره برداری برای عموم، از آن فراهم آمد.

بدین ترتیب بود  که براساس گزارش NMAH ، تعداد دوچرخه های مورد استفاده از 200،000 تخمین زده شده در سال 1889 به 1 میلیون در سال 1899 رونق یافت.

دوچرخه سواری امروز

هم اینک براساس اعلام BicycleHistory.net ، سالانه بیش از 100 میلیون دوچرخه ساخته می شود و در حال حاضر بیش از 1 میلیارد دوچرخه در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

فردی که امروز به فروشگاه دوچرخه سواری می رود با گزینه های بی شماری روبرو است. تنوع آن فراوان است و  بر اساس مکانی است  که فرد ممکن است سوار دوچرخه شود ، از مواد مختلف طراحی و ساخته شده اند.

image 60 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

خریدارن دوچرخه می توانند وسیله نقلیه اشان را بر اساس  نوع ترمز ، تعداد چرخ دنده ها ، شکل صندلی ، موقعیت و خم بودن میلگردها و اینکه آیا سیستم تعلیق دارند یا خیر را انتخاب کنند.

انواع مختلفی از دوچرخه برای بسیاری از سطوح از جاده های خشن ، خاکی و کوهستانی سنگی تا جاده های شهری هموار و آسفالت وجود دارد. دوچرخه ها ی  مختلف برای سوار شدن در اندازه ها و ضخامت های مختلفی وجود دارند.

درحالی که بدنه آنها  بطور معمول از جنس استیل ، آلومینیوم ، تیتانیوم یا فیبر کربن ساخته می شوند. برای حفظ تنوع ،گاهی هم  حتی از موادی مانند بامبو ساخته می شوند.

دوچرخه می تواند در هر نقطه از یک تا 33 دنده داشته باشد. دوچرخه ها انواع صندلی دارند، از صندلی های باریک کوتاه برای مسابقه تا صندلی های گسترده و کوسن برای سواری راحت وجود دارد.

امکانات فنی متعددی  را می توان اضافه کرد تا در مسیرهای پرپیچ و خم دوچرخه سواری نرمتر  و راحت ترشود.

image 57 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در دنیای امروز  با توجه به کاربرد بسیار قابل توجه دوچرخه ،از این وسیله نقلیه، افراد مختلف و بویژه افراد مشهور و نامدار و حتی مقامات مسئول نیز بهره میگیرند.

بخصوص با سازگاری این وسیله با طبیعت و آلودگی زیست محیطی حداقلی این وسیله ،استفاده از آن بیش از پیش رونق خواهد یافت.

ترجمه:احسان محرابی

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *