ترجمه احسان محرابی

نامهای خانوادگی انگلیسی ها از کجا آمده؟این سوالی است که برای پاسخ به آن باید اشاره کنیم که نام خانوادگی تا بعد از فتح نورمن(تصرف انگلستان توسط نورمنها به فرماندهی ویلیام نورماندی)در سال 1066 مورد استفاده قرار نمی گرفت .

اما با افزایش جمعیت این کشور ، مردم وقتی در مورد شخص دیگری صحبت می کردند لازم بود که معرفی دقیق تری از او داشته باشند. بنابراین علاوه بر اسم پسوندی اضافه هم بکار برده می شد ، توصیفاتی مانند توماس باکر ، نورمن پسر ریچارد ، هنری وایتهد ، الیزابت فیلد و جوآن یورک بوجود آمد که در نهایت منجر به بسیاری از نام های فامیلی فعلی مردم انگلستان شد.

شاید 45000 نام خانوادگی مختلف انگلیسی وجود داشته باشد ، اما بیشتر آنها ریشه خود را به عنوان یکی از این هفت نوع دارند.

image 6 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

شغلی

نامهای شغلی، افراد را بر اساس شغل یا موقعیت خود در جامعه شناسایی می کردند. مثلا نام فامیل  مردی نشان می داد که او برای امرار معاش در زندگی با چوب کار می کند ، در حالی که شخصی همواره یک کمان به همراه داشت  او را با نام فامیل کماندار Archer می شناختند. از جمله نامهای شغلی دیگر می توان به  ، (نانوا)Baker، Butcher، قصاب ، ، Cooper همکاری، Cookآشپز، ، Farmer کشاورز، ، Fisher ماهیگیر، ، Gardener باغبان، Potter سفالگر وموارد دیگر اشاره کرد.

این نوع نام ،همچنین سرنخی در مورد اینکه یک خدمتکار برای چه کسی کار کرده است ، به دست می دهد. مثلا ممکن است شخصی به نام ویکرز خدمتگزار آقای ویکر باشد و ممکن است شخصی به نام ویلیامز ،برای  ویلیام خدمت کرده باشد یا توسط وی پذیرفته شده باشد.

نکته مهم دیگر که در این بخش باید به آن اشاره کرد آن است که: در انگلیس قرون وسطی ، قبل از زمان تئاتر حرفه ای ، یک گروه بودند  که  “نمایش های رمز و راز” (“رمز و راز” به معنای “معجزه”) را روایت میکردند. ، آنها داستان های کتاب مقدس را به صورت نمایش یک و دو نفره روایت می کرد ند. سبک آنان  خواندن متن  و پاسخ دادن به سوالات متن بود. بنابراین نام خانوادگی یک شرکت کننده – مانند پادشاه ، لرد ، ویرجین یا مرگ – ممکن است نقش او را در نمایشها منعکس کند ، برخی از افراد برای تمام زندگی  اشان این نقشها رابازی کرده و بعدا به فرزند ارشد خود منتقل می کنند.

image 8 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

توصیف یک ویژگی شخصی

برخی از نام ها ، اغلب صفت ها ، بر اساس نامهای مبتنی بر ویژگی های شخصی بودند.این نامها  ممکن است مربوط به  اندازه فرد (کوتاه ، بلند ، کوچک) ، رنگ پوستش (سیاه ، سفید ، سبزه یا قرمز) بوده و به این ترتیب او را توصیف کرده باشند ، همچنین ممکن است بر اساس ویژگی روحی و جسمی فرد مثل  قوی ، انتخاب شده باشند.

نامهایی که از یک منطقه گرفته شده اند

ممکن است یک نام خانوادگی به مکان تولد ، زندگی ، کار یا مالک بودن زمین اشاره داشته باشد. این ممکن است از نام یک خانه ، مزرعه ، روستا، شهر یا شهرستان باشد. برخی از نمونه ها عبارتند از: بدفورد ، بارتون ، همیلتون ، همپشایر ، ساتن. مثلا ممکن است، اجداد جک لندن در شهر لندن ،زندگی کرده باشند.

از نام یک ملک

نامهای خانوادی افرادی ازمالکان زمین گرفته می شوند .آنها ممکن است نام خانوادگی خود را از قلعه مسکونی یا املاکشان گرفته باشند  ، مانند ارنل یا استونتون همچنین  ویندسور  که یک نمونه مشهور از اینگونه نامگذاری هاست ، این نام خانوادگی جورج پنجم بود که برای خانواده سلطنتی انگلیس به تصویب رسید.

از یک ویژگی اختصاصی جغرافیایی

برخی از نمونه ها عبارتند از Bridge:  منطقه پلها Brooks، منطقه دارای دریاچه ها Bush،  اردوگاههای تفریحیCamp، Greenwood منطقه دارای خانه های چوبی در قرون وسطی، Hill تپه ، Lake دریاچه، به عنوان نمونه مارگارت آتوود نویسنده نام فامیلش احتمالاً از کسی که “در منطقه تولید  چوب” زندگی کرده ، گرفته شده است.

نامهایی که از نسبت خانوادگی است

نام های خانوادگی برخی از اشخاص ازنام های آنها پدران آنها برگرفته شده  است مانند: بنسون (“پسر بن”) ، دیویس ، داوسون ، ایوانز ، هریس ، هریسون ، جکسون ، جونز (نام ولزی برای جان) ، نیکلسون ، ریچاردسون ، رابینسون ، راجرز ، سیمپسون ، استفنسون ، تامپسون ، واتسون و ویلسون.

نامهای برگرفته از نسبت مادری  ، نامهای خانوادگی مشتق شده از نام زنانه شامل Molson از Moll ، Madisonاز Maud ، Marriott از مری است.

image 7 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بر اساس حمایت از یک حامی

برخی از نامهای  خانوادگی به خاطر  تقدیر از یک حامی انتخاب می شدند. مثلا  نام خانوادگی هیکمن بود (هیک لقب ریچارد بود). کیلپاتر که یکی از پیروان پاتریک(یک فرقه مذهبی) بود.

بدین ترتیب می توان اذعان کرد که انتخاب نام فامیلی در انگلستان دارای پیشنه تاریخی است و تبیین و نوصیف نحوه شکل گیری آن مبنای یک پژوهش تاریخی جالب توجه است.

منبع: بخش تاریخ نشریه ایندیپندنت

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *