بندر پیربازار یکی از اولین بنادر ایران در  کنار دریای خزر بوده است.پیر بازار درگذشته ، به ویژه در عصر قاجار به لحاظ واقع بودن بر سر راه‌های ارتباطی از اهمیت بسیاری در گیلان برخوردار بود.

زیرا مسافران اروپا برای استفاده از راه آبی دریای کاسپین، ناگزیر بودند که از این بندر بگذرند.

در آن روزگار ، یکی از راه‌هایی که اروپاییان می‌توانستند خود را به ایران برسانند، رفتن به باکو، در کرانهٔ دریای کاسپین و سوار شدن به کرجی و قایق های بزرگ به مقصد پیر بازار و سپس سفر به رشت و تهران بوده‌است.

در آن دوره پیر بازار پیش بندر شهر رشت، به‌شمار می‌رفت و بیشتر کشتیهای بازرگانی که از بندرهای روسیه به ایران می‌آمدند، در این بندر لنگر می‌انداختند.

image 150 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


از آنجا که شهر رشت مرکز ارتباطی همهٔ راه‌های گیلان به‌شمار می‌رفت، کالاهای بازرگانی که از بندرهای روسیه به پیر بازار می‌رسید، به رشت برده می‌شد و از آنجا به قزوین، زنجان، همدان، تهران و مازندران حمل می‌گردید. پیر بازار بندر دریافت عوارض رشت نیز بود و گمرک‌خانه‌ای داشت که ناصرالدین‌شاه‌قاجار در سفرنامه‌اش از آن یاد کرده‌است.

این منطقه ازنظر پیشینه احداث و بهره‌برداری موفق اولین راه‌آهن در ایران ،به سال ۱۸۴۸ میلادی از رشت به بندر پیربازار و بندر انزلی  نیز دارای شهرت بوده است . بقایای این مسیر هنوز در مسیر رشت به پیربازار و یک لوکوموتیو بخار در محوطه اداره کل بنادر استان گیلان وجود دارد.

در نهایت از زمانی که جاده رشت به انزلی ساخته شد، این منطقه ، جایگاه و اهمیت خود را از دست داد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *