شرکت گوگل در رابطه با ناپدید شدن عکس وینستون چرچیل به دسیسه و لاپوشانی متهم شده، موضوعی که به نظر پیچیده‌تر و در عین حال واقع بینا نه ‌تر از چیزی است که در ابتدا تصور می‌شد.

 ناپدید شدن عکس نخست وزیر اسبق بریتانیا از صفحه گوگل، آخر هفته گذشته، موجب خشم عده‌ای از کاربران شبکه‌های اجتماعی شد. کاربران اینترنت پس از جست‌وجوی نام وینستون چرچیل، در جست‌وجوگر گوگل، دیگر قادر به یافتن عکسی از او نبودند و به جای عکس، تنها یک متن در پاسخ به جست‌وجوی خود می‌دیدند.

این شرکت جست‌وجوگر اینترنتی با موجی از انتقادها و حملات از سوی افراد مختلف از جمله الیور دودن، وزیر فرهنگ بریتانیا روبه‌رو شده که ضمن ابراز نگرانی از حذف این عکس، این امر را شرارت‌آمیز خوانده بود. این در حالی است که تداوم بحث و گفت‌وگو درباره جایگاه مجسمه‌ها در زندگی مردم، نابرابری‌های نژادی و میراث چرچیل، موجب شده تا بعضی گمان کنند این تصمیم حرکتی سیاسی بوده است.

image 148 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اما شرکت گوگل گفت که این امر در واقع نتیجه وجود اشکالی در سیستم بود که هنگام تلاش گوگل برای جایگزین ساختن عکس چرچیل رخ داده است. به گفته این شرکت، به دلیل مشکلات فنی، عکس قبلی او به جای آن که با عکس جدید جایگزین شود، کلا ناپدید شد.

شرکت گوگل گفت تلاش می‌کرده تا عکس چرچیل را عوض کند و به جای آن تصویری از واپسین سال‌های زندگی او را منتشر کند که بیش‌تر قابل شناسایی باشد. به این ترتیب، تصویری از چرچیل انتخاب شده که او را در سنی نشان می‌دهد با چهره‌ای مشهورتر و نمادین‌تر‌.

این شرکت گفت کار به‌روزرسانی گراف دانش (قاب برجسته‌ای که بالای صفحه نتیجه جستجو ظاهر می‌شود) اواخر ماه آوریل گذشته پس از دریافت بازتاب نظرات کاربران انجام شده، اما وجود اشکالی در سیستم موجب ناپدید شدن عکس جدید چرچیل شد.

این غول فناوری هم‌چنین افزود: پس از انجام روند کارها و بازنگری در بازتاب نظرات کاربران، متقاعد شدیم عکس موجود از چرچیل آن طور که باید او را معرفی و نمایندگی نمی‌کند. درنتیجه عکس قبلی را مسدود کردیم تا سیستم بتواند به طور اتوماتیک عکس متفاوتی را انتخاب و مطابق سیاست‌های شرکت جایگزین کند. معمولا تصاویر خیلی سریع به‌روز می‌شوند اما در این مورد یک اشکال در سیستم مانع از انتشار به موقع عکس جدید شد. بنابراین نتیجه جست‌وجوی نام چرچیل، از اواخر ماه آوریل تا آخر هفته گذشته، یعنی زمانی که ما در جریان مشکل قرار گرفتیم و  بلافاصله آن را حل کردیم، بدون عکس او ظاهر می‌شد.

این شرکت در ادامه افزود: «ما بار دیگر به خاطر نگرانی‌های ناشی از مشکل مربوط به عکس گراف دانش وینستون چرچیل عذرخواهی می‌کنیم. برای جلوگیری از تکرار این گونه مشکلات در آینده، تلاش می‌کنیم تا پیش‌زمینه‌های وقوع آن را بررسی کنیم

هم‌زمان شرکت گوگل تایید کرده که در حال بازنگری علت عدم‌نمایش مناسب اطلاعات مربوط به دوره اول نخست وزیری سیاست‌مدارانی از جمله چرچیل، هرولد ویلسون، رمزی مک دونالد و استانلی بالدوین، در گراف دانش است.

 شرکت گوگل گفته: شاید سیستم ما تنها دوره آخر زمامداری نخست وزیرانی را نشان می‌دهد که به طور نامتوالی در این سمت بوده‌اند. ما تلاش می‌کنیم این مشکل را بررسی کنیم تا از نگرانی‌ها جلوگیری کنیم.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *