تیمی از باستان شناسان چین ، ازبکستان و آلمان شواهدی یافتند که نشان می دهد برنج همانند کشور ژاپن یک ماده غذایی مهم در آسیای میانه از اوایل سال 250 میلادی است.

برنج از دیرباز مهمترین غذا در شرق و جنوب آسیا بوده است. این کشف نشان میدهد، برنج همچنین یک محصول مهم تاریخی در آسیای میانه است ، اگرچه در مورد ریشه آن در منطقه  اطلاعات بسیار اندک در دست بوده است. “

image 214 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

“شواهد موجود نشان می دهد که منشاء برنج آسیایی در چین بوده است . برای نخستین بار  در این  منطقه است که در حدود 8 هزار سال پیش ،برنج از یک گیاه خودرو وحشی به یک کشت هدف دار تبدیل شد.سپس  برنج کاری به مناطق اطراف آن  نیز سرایت کرده است.

“با وجود اهمیت فرهنگی برنج امروز در آسیای میانه ، به ویژه به عنوان غذای ملی ازبکستان ، در حال حاضر هیچ مدرکی مبنی بر ورود برنج از آسیای میانه یا غرب آسیا ،از شرق آسیا وجود ندارد.”

باستان شناسان دو دانه به خوبی حفظ شده از برنج اهلی را در محوطه باستان شناسی خلچایان در منطقه سورخان دریا در جنوب شرقی ازبکستان کشف و تجزیه و تحلیل کردند.

دانه های برنج تقریباً 1،750 سال قدمت دارند (دوره کوشان) ، و آنها قدیمی ترین برنج با قدمت و سالم  است که تاکنون در آسیای میانه یافت شده است.

گروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *