ونیز که از مهمترین جاذبه‌های توریستی ایتالیا محسوب می‌شود حالا در پی بحران بی سابقه سلامت ناشی از شیوع ویروس کرونا بدون حضور میلیون‌ها گردشگر خارجی چهره‌‌ای دیگر به خود گرفته است.

اکنون نزدیک به پنجاه روز است که با وضع مقررات قرنطینه عمومی قلب تپنده شهر از حرکت ایستاده و ونیز ماهیت توریستی خود را به کلی از دست داده است.

شهر ونیز که معمولا به دلیل حضور گردشگر از تراکم جمعیتی برخوردار است در سال ۲۰۱۸ پذیرای نزدیک به ۳۰ میلیون توریست از نقاط مختلف جهان بود.

اقتصاد این شهر زیبا بسیار وابسته به صنعت گردشگری است و صاحبان موسسات وابسته به این صنعت با درک شرایط موجود نسبت به تاریخ از سرگیری و رونق مجدد فعالیت اقتصادی که احتمالا تا پیش از شروع سال ۲۰۲۱ میلادی میسر نخواهد شد،‌ آگاه و مطلع هستند.

image 175 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

بدین ترتیب مسئولان و صاحبان مشاغل و به خصوص موسسات وابسته به صنعت گردشگری به فکر الگویی جدید برای آینده هستند. برای این منظور لازم است که دیدگاه‌ها و طرزفکرها به کلی دچال تغییر و تحول بشود.

سیاستمداران محلی می خواهند از گردشگری انبوه به سمت یک اقتصاد نرم‌تر تغییر الگو بدهند، حتی اگر این به معنای تعیین سهمیه روزانه برای پذیرش حداکثر بازدید کننده خارجی باشد.

این همان مسئله‌ای است که معاون شهردار بر آن تاکید دارد. سیمونه ونتورینی معتقد است که ساکنان شهر و شهردار ونیز در صددند تا دیدگاه خود را نسبت به گردشگری انبوه تغییر دهند.

وی که مسئولیت توسعه اقتصادی در شهرداری ونیز را برعهده دارد در ادمه می‌گوید که کلیه مسئولان شهری و بسیاری از شهروندان بر تغییر دیدگاه در این خصوص تاکید دارند و برای اجرایی شدن آن مصمم‌اند.

به گفته معاون شهردار ونیز این مسئله می‌تواند فرصتی مناسب برای تغییر مسیر به سوی گردشگری هوشمند باشد؛ البته به همراه توریست‌هایی که برای درک شرایط موجود و دوری جستن از الگوهای نخ‌نما شده متعلق به دوره‌ای دیگر وقت کافی می‌گذارند.

image 176 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

در مجموع شهر توریستی ونیز که به شدت تحت تاثیر شیوع بیماری همه‌گیر کووید۱۹ قرار گرفته با درس گرفتن از شرایط کنونی در صدد است تا ضمن حفظ زیبایی و جذابیت‌های خود با طرحی نوین از بازگشت به الگوی گردشگری انبوه خودداری کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *