دست بودا، میوه ای شگفت انگیز و شیرین از نوع مرکبات معطر است با پوستی ضخیم که روی درختچه هایی که شاخه های بلند و نامنظم دارند و پوشیده از خار میباشند می روید.

این میوه از خانواده مرکبات ،آبدار و بدون دانه دارای طعم تلخ شبیه طعم تلخ لیمو می باشد. این میوه اغلب شیرین تر نسبت به لیمو توصیف شده است. با این حال، عطر و طعم آن فوق العاده است.

image 130 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


مانند بسیاری از مرکبات، این میوه نیاز به یک آب و هوای گرم یا حداقل معتدل دارد که در آن رشد می کند. جایی که لیمو و پرتقال می توانند رشد کنند، دستان بودا نیز به عمل می آید. همچنین رویش این میوه، مانند دیگر میوه های مرکبات، از زمستان شروع می شود و ممکن است برای بهار خریداری شود. 


رساله ای در مورد مرکبات از اواخر قرن نوزده موجود است که اشاره می کند که دست بودا به کالیفرنیا از ژاپن معرفی شده است، اما در حدود یک قرن پس از آن درخت به ندرت در کشور رشد کرد و تنها در باغ ها خصوصی دیده می شد در اوایل دهه 1980، در کالیفرنیا تقریبا هیچ کشت تجاری از دست بودا وجود نداشت، اما از سال 2008، حداقل 10 هکتار (25 هکتار) در مزرعه توسط متخصصان مرکبات تولید شده وجود داشت. این میوه در بازارهای آسیایی، سوپر مارکت های پرطرفدار و بازار کشاورزان از کالیفرنیا به ساحل شرقی فروخته می شود، عمدتا به دلیل ظاهر غیر معمول و عطر و طعم های فراوانی است که دارد. همچنین برای طعم غذاهای ، نوشیدنی ها و دسرهااستفاده می شود.

image 131 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

یکی از خواص درمانی شگفت انگیزی که به این میوه نسبت می‌دهند، درمان شرایط تنفسی است. دست بودا به عنوان یک دفع کننده عمل می‌کنند، بنابراین اگر شما از سرفه بیش از حد رنج می‌برید که باعث ایجاد خلط و یا ناراحتی می‌شود، مصرف روزانه 100 گرم از این میوه یا عصاره آن را به شما توصیه می‌کنیم. اگر بتوانید با استفاده از این میوه برای خود بخور درست کنید، نتایج به مراتب موثرتری خواهید گرفت. در سال 2010 تحقیقاتی دو مرحله در ژاپن انجام شد که در طی آن، 50 نفر که دچار مشکلات تنفسی بودند از این میوه استفاده کردند. بعد از گذشت یک دوره 4 روزه، علائم بهبود در بیش از 80 درصد آنها مشاهده شد.

گروه گزارش