نمایشگاه موزه کودکی ایرانک با استقبال بازدیدکندگان مواجه شده است. این موزه دارای اسباب بازی های قدیمی، کتاب ها، نشریات و لوازم التحریر، از صدها سال قبل تا به حال است. درباره ی مشاهیر حوزه آموزش و فعالان رشد و پرورش کودکان و خدمات و دستاوردهای آن ها اطلاعات و اسنادی ارائه شده است. همچنین هر وسیله یا موضوع دیگری که به کودک ارتباط پیدا می کند، در این موزه یافت می شود. 

image 36 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

این موزه  که در مرداد امسال افتتاح شده و تا خرداد 1399 از ساعت ١٠ صبح تا ٩ شب دایر می باشد. نمایشگاه – موزه کودکی ایرانک، با روایت‌های کودک در متن های اسطوره ای و حماسی ایران مانند نقش کودک در شاهنامه و مینیاتورهای سده‌های میانی تاریخ ایران و متن هایی برجسته همانند روایت موش و گربه ادامه پیدا می‌کند تا به فرهنگ مکتب خانه ای می رسد و پس از آن روند نوگرایی در آموزش و پرورش و فرهنگی کودک را باز می گوید.

image 37 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ


همچنین در بخشی دیگر از این مجموعه وسایل کودکی مانند ننوها و گهواره ها و بازی افزارهای کودکان تا کتاب‌های آنها، همچنین تصویرگران شاعران و نویسندگان پیشگام فرهنگ کودکی در میان قوم ها و آهنگ های گوناگون ایرانی مانند زرتشتیان و ارامنه به نمایش گذاشته شده است.
چگونگی زندگی و پوشاک کودک در دوره‌های تاریخی مشخص مانند قاجار و پهلوی اول و دوم از دیگر بخش های این نمایشگاه موزه است.
در این نمایشگاه-موزه، کتابهای داستان کودکان به زبان ارمنی، پوشاک کودک و اسباب بازیهای اهدایی از طرف هم‌وطنان ارمنی، مانند خانواده آراپیک باغداساریان، لئونی تاشچیان، روزنامه آلیک، آرسینه ماردیروسیان، لئون میناسیان، آرمینه قازاریان، اوا هارطونیان، سلین هاکوپیان، نینا آواکیان، خانم آوانسیان، یرانوش و شاکه هوسپیان، آلیک هوانسیان و … را نیز می توان یافت. این موزه که مناسب بزرگسالان و کودکان است یک اقدام ویژه در حوزه تاریخ هم به شمار می آید. چراکه استفاده از دانش تاریخ برای بهره گیری عموم در قالب نمایشگاه که برای مخاطبان ملموس و قابل مشاهده باشد،اقدامی قابل توجه است. کودکان در قالب بازی های نمایشی در کنار عروسکهای تاریخی به باز سازی تاریخ می پردازند و از این طریق با مفهوم تاریخ هم آشنا میشوند. این نمایشگاه می تواند به بازیابی اعتبار دانش تاریخ در اجتماع نیزکمک فراوانی نماید.

image 38 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

همچنین قرار است فردا هجدهم بهمن در ساعت 5 عصر در محل نمایشگاه نیز در یک مراسم ویژه کودکان، خانم پری زنگنه خواننده قدیمی ایران ضمن دیدار با کودکان بازدید کننده از نمایشگاه ،برای آنان آواز لالایی را اجرا نماید.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *