در ابتدای استفاده از تلفن  در تهران، باید دسته هندلی گوشی را چرخانده با مرکز تلفن تماس گرفته و شماره ای را که می خواستید با آن تماس بگیرید ،به تلفنچی اعلام میکردید. تلفنچی هم شما را به آن خط وصل میکرد. اما با آغاز بکار تلفن خودکار ،مستقیما امکان تماس با یک خط دیگر فراهم شد.

image 147 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

از همین رو شرکت سهامی کل تلفن ایران در تاریخ ۱۳ شهریور ۱۳۱۶  اعلام می دارد: نظر به اینکه مقدمات دائر شدن تلفن خودکار فراهم شده و فردا ساعت ۱۰ بعد از ظهر برای آزمایش دستگاه به کار می افتد. تمنا می شود به نکات زیر توجه فرمایید:

یک فعلاً شماره های ۴۰۰۰ تا ۶۹۹۹ دائرخواهد بود. شماره های دیگر به تدریج دائرگشته و به وسیله آگهی در روزنامه اطلاع داده خواهد شد.

دو.برای گرفتن شماره لازم است قبلا دستوری را که در آغاز دفاتر اسامی مشترکین نوشته شده به دقت خوانده و نکات آن را رعایت نمایند و چنانچه احتیاج به توضیحات بیشتری باشد. لطفاً به شرکت تشریف آورده در اتاق نمایش تلفن ،اطلاعات کافی تحصیل فرمایند .

image 149 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

سه. اینکه گوشی را باید به گوشت چسبانده به محض آنکه علامت آزاد بود ن سیم شنیده شد. بلافاصله شماره را انتخاب نمایند و هرگاه علامت مشغول بودن سیم شنیده شد، گوشی را روی دو شاخه بگذارند .

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *