در دی ماه 1341 اداره باستان شناسی گزارش می دهد: اخیراً طی کشفیات مهم و تاریخی نام قدیمی بندر بوشهر به دست آمده و معلوم شده که بندر بوشهر در  ۴۲۰۰ سال قبل “لیان” نام داشته است. بر اساس گزارش اداره باستان شناسی فارس در دی ماه سال ۱۳۴۱ این اداره برای آگاهی از متون عیلامی آجرهای کشف شده در محل “تل بی تل” بندر بوشهر، رونوشتی از را در اختیار بانو”اریکا رایز”  دانشمند متخصص چک اسلواکی  گذاشت.

image 19 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

ترجمه متون عیلامی مورد بحث حاکی است که در حدود دو هزار و دویست سال پیش از میلاد مسیح (دوره سیاهاک انشاشوسنیاک عیلامی)پادشاه و جهانگشای عیلامی  به افتخار همسر و فرزندان خود در محل فعلی(تل بی تل) به احداث یک معبد همت گماشته و بعد آجرهای مزبور را برای پرستش خدایان حافظ آن دیار در اختیار پیروان خود گذاشته است. اطلاع مهم دیگری که این بانوی دانشمند از طریق مطالعه در متون آجرهای منقوش عیلامی  در اختیار ایران شناسان گذاشته  این است  که منطقه فعلی(منظور همان سال 1341 است)  چهارهزار و دویست سال پیش “لیان” نام داشته است. آقای فریدون توللی  رئیس اداره باستان شناسی فارس به خاطر این همکاری پر ارزش از مساعی بانو اریکا اظهار قدردانی کرد.

image 20 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

لازم به یاد آوری است ،فریدون توللی در شهرشیراز و در سال 1298به دنیا آمد در سال ۱۳۲۰ در رشتهٔ باستان‌شناسی از دانشکده ادبیات این دانشگاه فارغ‌التحصیل گردید. سپس به کار باستان‌شناسی روی آورد و چندی رئیس ادارهٔ باستان‌شناسی استان فارس بود.توللی بر اثر آشنایی با نیما یوشیج شعر به‌شیوهً جدید گرایش یافت و به یکی از پیشروان آن تبدیل شد.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *