دو شهر گَل‌وِی (Galway) در ایرلند و ریه‌کا (Rijeka) در کرواسی، به‌عنوان پایتخت‌های فرهنگی اروپا در سال ۲۰۲۰ با برگزاری رویدادهایی چند به استقبال تنوع فرهنگ در قارهٔ سبز خواهند رفت.

شهر نسبتا کوچک گَل‌وِی با ۸۰ هزار نفر جمعیت در ساحل غربی ایرلند واقع است. این شهر در سال پیش رو، میزبان چندین جشنواره، نمایشگاه، کنسرت و همچنین کارگاه‌های خلاقی خواهد بود که با موضوع زبان ایرلندی، مناظر ایرلند و نیز مهاجرت برگزار می‌شوند.

image 13 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

هنرمندان محلی در کنار هنرمندان بین‌المللی آثار خود را با مضامین مشترک در گل‌وی ارائه خواهند کرد.

ریه‌کا در کرواسی حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و بندرگاه عظیمی در ساحل دریای آدریاتیک به شمار می‌رود. طرح این شهر برای سال پیش‌ رو شامل برگزاری نمایشگاه‌های متنوعی دربارهٔ خود شهر و نیز تحولات اجتماعی و فرهنگی اروپای شرقی در دههٔ ۹۰ میلادی است.

این دو شهر برای انتخاب شدن به‌عنوان پایتخت‌های فرهنگی برنامه‌ای طولانی مدت داشتند و با چندین شهر که همزمان نامزد این کار شده بودند رقابت می‌کردند. کرواسی در سال ۲۰۱۳ به اتحادیه اروپا پیوسته و نخستین بار است که شهری از این کشور به‌عنوان پایتخت فرهنگی انتخاب می‌شود.

image 14 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اتحادیهٔ اروپا اعلام کرده است که برنامهٔ انتخاب پایتخت فرهنگی، علاقمندی به شهرهای مختلف را افزایش می‌دهد و سبب می‌شود چهرهٔ شهرهای اروپایی در سطح بین‌المللی بیشتر و بهتر دیده شود.

کروه گزارش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *