“آژنگ نیوز”:معاونت پژوهشی دانشکذه الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی تهران با همگاری گروه تاریخ و تمدن اسلامی و فقه سیاسی، سخنرانی علمی با موضوع “تحولات مشروطه ایرانی “در روزنامه اختر چاپ استانبول،را برگزار میکند.

روزنامهٔ اختر  به زبان فارسی با حمایت سفیر ایران در عثمانی، میرزا محسن خان معین‌الملک (بعداً مشیرالدوله) و با کمک مالی دولت ایران تأسیس شد. مدیریت نشریه با محمدطاهر تبریزی و سردبیری آن با میرزا نجفعلی خان خویی مترجم و نایب سفارت ایران بود. شمارهٔ اول اختر در ۱۶ ذیحجهٔ ۱۲۹۲ قمری (۱۳ ژانویهٔ ۱۸۷۶ میلادی، برابر با ۲۳ دیِ ۱۲۵۴ خورشیدی) منتشر شد. در سال ۱۲۹۳ قمری انتشار اختر متوقف شد و با کمک مالی از تهران در ۱۲۹۴ ق انتشار آن از سر گرفته شد. روزنامهٔ اختر از حمایت دولت عثمانی نیز برخوردار شد. از سال ۱۲۹۴ ق ادارهٔ نشریه به‌صورت شرکت درآمد و چند تن از تبعهٔ عثمانی هم شریک اختر گشتند.

image 120 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

اختر نشریه‌ای مترقی بود و نقشی بزرگ در بیداری ایرانیان داخل و خارج کشور داشت. نوشته‌هایی از نویسندگانی چون میرزا آقاخان کرمانی، میرزا یوسف خان مستشارالدوله، میرزا حبیب اصفهانی، و فتح‌الله خان شیبانی در روزنامهٔ اختر به چاپ می‌رسید.

انتشار اختر تا سال ۱۳۱۳ قمری (۱۸۹۵ میلادی، ۱۲۷۴ خورشیدی) ادامه داشت.

سخنران این مراسم عمر الکاج پژوهشگر موسسه علوم اجتماعی دانشگاه ارجیس ترکیه است. مدیر علمی نشست نیز خانم دکتر نگار ذیلایی عضو هیات علمی گروه تاریخ وتمدن ملل اسلامی دانشگاه شهید بهشتی است این سخنرانی در روز دوشنبه دوم دی 1398 از ساعت 14 تا 16 در محل دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتی سالن صدرالمتالهین برگزار میشود.

گروه خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *