نصرت کریمی، هنرمند قدیمی سینما و تئاتر ایران روز سه شنبه دوازدهم آذر ماه در سن ٩۵ سالگی در خانه اش در تهران درگذشت.

به همین مناسبت  به مرور زندگی و کارنامه هنری گسترده وی می پردازیم .نصرت کریمی در اول دی ماه ۱۳٠۳ در تهران متولد شد. او در سال ۱۳۲۳ تحت تاثیر عبدالحسین نوشین به یادگیری تئاتر روی آورد .سپس  با تشکیل یک اکیپ تئاتری با شرکت جوانان بااستعداد و اجرای نمایش در تئاترهای فردوسی و سعدی، می‌کوشید برای تئاتر مدرن ایران پایه‌هایی استوار بسازد.  او تا سال ۱۳۳۱ به عنوان گریمور، بازیگر و کارگردان فعالیت کرد. کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ به این تلاش‌ها پایان داد.

image 33 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نصرت کریمی که به عنوان گریمور و بازیگر با گروه نوشین همکاری داشت و دین خود را به “استاد” در کتابی در بزرگداشت او ثبت کرده است، در سال ۱۳۳۱ برای تحصیل در رشته سینما به اروپا رفت. او پس از چند سال آموزش و تجربه‌اندوزی در ایتالیا و چکسلواکی (سابق) و دریافت لیسانس کارگردانی سینما و تلویزیون و فوق لیسانس فیلمسازی و انیمیشن عروسکی از دانشکدۀ پراگ اخذ  ودر سال ۱۳۴۳ به ایران برگشت.

کریمی در عرصه‌ها و رشته‌های گوناگون، از جمله نویسندگی، بازیگری، طراحی، گریم برای سینما و تئاتر، تولید فیلم‌های انیمیشن و نمایش‌های عروسکی کارهای زیادی ارائه داده است. او همزمان نیز مجسمه سازی حرفه ای را آغاز کرد و تا پایان عمر حدود پانصد مجسمه ساخت.

در بازگشت از پراگ نصرت کریمی در سال ۱۳۴۳ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و به عنوان متصدی کارگاه نقاشی متحرک حدود ده فیلم کارتونی/عروسکی کوتاه ساخت. کریمی فعالیت حرفه ای در سینما را به عنوان مشاور کارگردان و نویسنده در سال ۱۳۴۴ با فیلم “افق روشن” آغاز کرد و در برخی فیلم ها به عنوان نویسنده، کارگردان و بازیگر حضور یافت از جمله در فیلم های “درشکه چی”و خانه خراب”.

نصرت کریمی نقشی ماندگار در سریال تاریخی “دایی جان ناپلئون” در دهۀ ۱۳۵٠ بازی کرد و در ساخت چند سریال تلویزیونی نیز نقشی فعال داشت. فیلم های”آقای شاکی” (۱۳۴٧)، “تولد سگ شهر ما” (۱۳۴٧)، “هوشی و موشی” (۱۳۴٨)، “پیوند” (۱۳۴۹)، و “خسرو میرزای دوم” (۱۳۵۵) از جملۀ همین فیلم ها هستند. نصرت کریمی پس از تولید فیلم  درشکه چی از سینمای دلخواه خود دور شد. از آن پس او گاه در مقام کارگردان و بیشتر در نقش بازیگر در فیلم‌هایی شرکت کرد که بیشتر به گیشه توجه داشتند و کمدی بی‌مایه را به طعن و طنز کوبنده ترجیح می‌دادند.

image 34 - پایگاه اطلاع رسانی آژنگ

نصرت کریمی دارای تالیفات مهمی در زمینه های نمایشنامه نویسی، کارگردانی، بیان، بازیگری، تئاتر عروسکی است و سال ها درام نویسی را در دانشکده های هنر ایران تدریس کرد.

کریمی در سال‌های پس از انقلاب خلاقیت هنری خود را در رشته‌های دیگری مانند پیکرسازی و گریم عرضه کرد. او همچنین در آموزشگاه‌های هنری به تدریس پرداخت، تجربه و دانش هنری خود را در اختیار جوانان قرار داد و در کلاس‌های خود نیز همواره بر اهمیت رویکرد اجتماعی سینما تأکید کرد.

قرار است مراسم تدفین این هنرمند شنبه ۱۶ آذر برگزار شود.

گروه تاریخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *